„Cylia” – spektakl baletowo-operowo-akrobatyczny dla widzów w każdym wieku.
Zobacz inspirowane barokiem kostiumy!
Oglądaj sceną z trzech stron!
Posłuchaj autorskiej muzyki!

Kup biletTerminy zrealizowanych spektakli:

26 listopada 2017 roku – godz. 10.30, 13.00 oraz 16.30
27 listopada 2017 roku – godz.9.00, 11.30 oraz 18.00

Czas trwania spektaklu – 1 h 10 min
Do Teatru Cortiqué zapraszamy najwcześniej 30 minut przed spektaklem.

LIBRETTO

Prolog

Na scenie pojawia się Mistrz Ceremonii – postać wyjątkowa. To on będzie przewodnikiem widzów po artystycznym świecie – jako jedyny ma dostęp do wszystkich scenicznych przestrzeni. Wokół niego wirują przecudnej urody postaci. Mistrz zaprasza na scenę Tenolia, zakochanego w sobie pisarza i próbuje sprawić, aby ten przypomniał sobie przeżyte niegdyś przygody. Literat w przeszłości trafił na wyspę, która zaskoczyła go swoim pięknem. Obecnie nie pamięta przeżytych tam emocji, bo skupiony jest wyłącznie na sobie. Mistrzowi Ceremonii udaje się jednak nakłonić pisarza do wspomnień, które opowie scena.

*

Pierwsza scena spektaklu odsłania historię narodzin Cylii. Dziewczyna wyłania się z kamienia, podczas arii wyśpiewywanej przez swoją kreatorkę, miłującą ciemność czarodziejkę Amirrę. Cylia jest piękna i dobra, pełna światła i radości, w niczym nie przypomina swojej stwórczyni. Kocha przyrodę, która odwzajemnia się jej równie wielką sympatią – ich wzajemną więź widzimy podczas sceny w ogrodzie. Cylię otaczają przecudne Rajskie Ptaki oraz pełne wdzięku tancerki. Kiedy dziewczyna beztrosko spędza czas w ogrodzie, na wyspę przybywa zbłąkany podróżnik Tenolio. Witają go hipnotyzujące tańce Chinek, Arabek i Indianek, które porażają go swym czarem. Podróżnik wiedziony przez tancerki, trafia do groty Amirry. Tam jego oczom ukazują się niezliczone bogactwa – taniec Rubinów, Szmaragdów, Diamentów, Szafirów – zatopione w gęstym mroku.
Tenolio jest zafascynowany dusznym pięknem komnat czarodziejki, ale z czasem zaczyna tęsknić za innymi krajobrazami. Wyrusza w głąb wyspy i trafia do magicznego ogrodu. Rozkochuje się w świetlistej krainie córki Amirry i pojmuje, że to nie bogactwa i mrok, ale życie w zgodzie z naturą i światło są jego przeznaczeniem. Tymczasem czarodziejka szaleje z niepokoju i wraz ze świtą wyrusza na poszukiwanie podróżnika. Po raz pierwszy wkracza do ogrodu Cylii, który do tej pory napawał ją przerażeniem i pogardą. W finałowej scenie spektaklu staje się jasne, że umiłowanie mroku i zapatrzenie w bogactwa nie są prawdziwą naturą Amirry, a jedynie efektem działań Demona, który rzucił na nią zły czar. Dzięki wspólnemu działaniu przyrody, Cylii i Tenolia udaje się pokonać złego ducha i oczyścić serce Amirry. Czarodziejka przechodzi na stronę dobra i światła.
*
Między scenami opowiadającymi historię Cylii, widz dostrzeże postaci niepochodzące ze świata odległej wyspy, a z przestrzeni commedii dell’arte, realizujące motyw teatrum mundi np. Arlekiny czy Kolumbinę. Dojdzie do artystycznego podwojenia, obecności teatru w teatrze. Te niezwykłe charaktery będą ubogacać sceniczną opowieść, dostarczać elementów groteskowych, komicznych, zachęcać do samodzielnego obcowanie ze sztuką. Postaci te pokażą, jak bardzo potrzebny w oglądaniu spektaklu jest dystans interpretacyjny i samodzielność.

EDUKACYJNE KONTEKSTY SPEKTAKLU

Spektakl ‘Cylia” w reżyserii Anny Niedźwiedź do muzyki Gabriela Kaczmarka to nie tylko niezwykle zajmująca magiczna opowieść, ale także przestrzeń przepełniona kontekstami edukacyjnymi.

Interpretację spektaklu można rozpocząć od przyjrzenia się niecodziennej więzi matki i córki. Amirrę i jej córkę Cylię łączy relacja mocno skomplikowana i problemowa. W ten sposób twórcy zwracają uwagę młodej widowni na wagę więzi międzyludzkich i inspirują ją do dbałości o kontakty rodzinne. Spektakl dotyka także mocno obecnego dziś napięcia między światem materialnym a duchowym. Zapatrzona w bogactwa czarodziejka nie jest szczęśliwa dzięki posiadanym przedmiotom, w przeciwieństwie do swojej skromnie żyjącej, ale otwartej na naturę i relacje Cylii. Spektakl to także opowieść o poszukiwaniu siebie samego. W finale widowiska okazuje się bowiem, że mroczny charakter Amirry to efekt czaru rzuconego na nią przez jej towarzysza, złego Demona. Motywacja bohaterki zaprasza do metaforycznej interpretacji jej losów i wejrzenia w głąb siebie samych.

Spektakl przepełniony jest nie tylko wartościowymi tropami interpretacyjnymi, ale także cennymi toposami analitycznymi. Dostrzegamy w nim liczne odwołania do tradycji sztuki europejskiej. Już sama budowa spektaklu nawiązuje do barokowych przedstawień baletowych – zarówno prolog prezentujący występujące w widowisku postaci, jak i obecność tańców charakterystycznych oraz finał oparty na apoteozie i anihilacji wskazuje na silną inspirację twórców XVII i XVIII wiekiem. Za tę część widowiska odpowiedzialna jest Renata Dobkowska, muzykolog, autorka libretta, które następnie duet Niedźwiedź-Kaczmarek wzbogacił o charakterystyczne dla jego twórczości elementy np. wątki fantastyczne.

Fascynację XVII i XVIII wiekiem dostrzegamy także w plastycznej warstwie spektaklu – scenografii, kostiumach, charakteryzacjach – te garściami czerpią z estetyki barokowej. Warto też zauważyć, iż niektóre rozwiązania narracyjne wchodzą w intertekstualny dialog z poza ruchowymi dziedzinami artystycznymi i dają tym samym świadectwo korespondencji sztuk. Narodziny Cylii, która wyłania się z kamienia stanowią przecież odwołanie do Wenus wyłaniającej się z piany na płótnie Sandra Boticcieliego.
Terminy spektaklu:

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Poznania

Cylia - balet dla dzieci - plakat - Szymon Kaczmarek

Spektakle zostaną wystawione w Teatrze Cortiqué Anny Niedźwiedź.

 

Kup bilet

Rezerwacje dla grup
Rezerwacji grupowej można dokonywać za pomocą zamówienia wysłanego drogą elektroniczną na adres:
partner@bilety24.pl, nr telefonu: 61 642 92 36 wew. 2, w dni robocze w godz.8-16:00

Ceny biletów:
normalny – 35 zł
ulgowy – 32 zł (Ulga przysługuje dzieciom, młodzieży szkolnej i studentom do 26 roku życia)
grupowy – 32 zł (za grupę uważa się wyjście powyżej 15 osób na to samo wydarzenie o tej samej porze)

Dla grup przewidziano rabat w wysokości 10%
Czas trwania spektaklu – 1 h 10 min
Do Teatru Cortiqué zapraszamy najwcześniej 30 minut przed spektaklem.

TWÓRCY:

Pomysł i reżyseria:
Anna Niedźwiedź
Muzyka:
Gabriel Kaczmarek
Choreografia:
Magdalena Kossakowska, Sandra Napierała, Viktor Davydiuk, Anna Suli, Wiera Szymańska, Beata Wrzosek-Dopierała, Iwona Ratajczak, Angelika Kaczmarek, Przemysław Grządziela, Dominika Żołądkowska-Szczęsna
Libretto:
Renata Dobkowska, Rita Larek
Kostiumy:
– pomysł: Anna Niedźwiedź
– projekt: Karolina Kowalska
– wykonanie: Grażyna Bittner, Anna Najdek
Scenografia:
Max Rosen
Gościnny udział Teatru Marionetkowego Pinezka – Przemysław Grządziela

WYKONAWCY:

Cylia: Aleksandra Sucharska/Julia Jarzębowicz/Julia Stawicka
Amirra: Marta Rogacka/Marina Terlecka
Pisarz Tenolio: Andrzej Michajłowski
Pierroty: Przemysław Grządziela
Mistrz Ceremonii: Łukasz Banach
Demony: Filip Bogusławski/Maksymilian Stachowiak
Księżniczki Rubinów: Julia Jarzębowicz, Julia Stawicka
Księżniczki Szmaragdów: Maria Wosicka, Adrianna Zakrzewicz
Księżniczka Diamentów: Maria Jurga, Beata Treščec
Księżniczki Szafirów: Maria Jurga, Beata Treščec
Kupidy: Michalina Czekadzka, Gabriela Giruć, Zofia Hamryszczak, Katarzyna Kamyszek, Julia Taberska, Cecylia Wilczek, Aleksandra Wiśniewska
Arabska tancerka (contortion): Beata Treščec
Arabskie tancerki (contortion): Michalina Czeladzka, Zofia Hamryszczak, Aleksandra Wiśniewska
Arabskie tancerki (szarfa): Zofia Hamryszczak, Julia Kałach, Gabriela Opielewicz, Anna Prętka, Cecylia Wilczek, Aleksandra Wiśniewska
Indianki (szarfa): Nina Dzieciuchowicz, Zuzanna Maćkowiak, Amelia Pyżalska, Diana Suli
Chinka (charakter): Jagoda Buczkowska
Chinki (aerial weel): Antonina Meissner, Weronika Parda/Aleksandra Wiśniewska, Maria Macionga/Diana Suli
Stwór (contortion): Zofia Ciesielczak, Julia Janiszewska, Amelia Kłobucka, Maria Krauwicka, Maria Macionga, Zuzanna Maćkowiak, Antonina Meissner, Magdalena Palińska, Amelia Pyżalska, Martyna Spieszalska, Hanna Wiśniewska
Arlekiny: Kacper Helka Juliusz Łysiak, Maria Małkowska, Zuzanna Migdalewicz, Patrycja Sakowicz, Patrycja Żądło, Marionetkowy Teatr Pinezka

oraz pozostali Uczniowie:
Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź
Niepublicznej Szkoły Sztuki Tańca w Poznaniu
Szkoły Artystyczno-Akrobatycznej

Dla szkół, które pojawią się na spektaklowej widowni, przygotowaliśmy zaproszenie do programu edukacyjnego pt.: “Odkryj świat sceny!”

Oto przebieg projektu:

Wizyta Państwa Szkoły na spektaklu pt: „Cylia”

Wizyta naszego edukatora, pani Rity Larek, w Państwa Szkole. Poprowadzi ona bezpłatne zajęcia z klasami, które udadzą się na spektakl (maksymalnie trzy godziny lekcyjne, grupy mogą zostać połączone. Aby zajęcia mogły się odbyć, na spektaklu musi pojawić się co najmniej czterdzieścioro uczniów z Państwa szkoły). W trakcie zajęć uczniowie omówią widziane widowisko i przygotują się do udziału w kolejnych etapach programu.

Konkurs dla uczniów Państwa szkoły. Zadaniem dzieci będzie przygotowanie krótkiej (maksymalnie 1 strona A4) wypowiedzi pt: “Moja ulubiona postać ze spektaklu Cylia to…” (klasy IV-VI) lub przygotowanie pracy plastycznej na ten sam temat (klasy I-III). Dla trójki uczniów (z każdego poziomu, czyli w sumie sześć osób), którzy najciekawiej uzasadnią swoją opinię, przygotowaliśmy zaproszenie do poznania naszych Szkół.

Wycieczka zwycięzców konkursu do naszych Szkół. Będą mogli obejrzeć wybrane zajęcia z naszej oferty, porozmawiać z pedagogami i uczniami. Odwiedzą Pracownię Kostiumów oraz salonik baletowy, poznają kompozytora spektaklowej muzyki. Ukoronowaniem spotkania będzie otrzymanie dyplomów z rąk Pani Dyrektor, Anny Niedźwiedź i krótka rozmowa.

Kontakt w sprawie projektu: email lub telefon: 785 177 966.


 

Cylia - balet dla dzieci - plakat - Szymon Kaczmarek Autor: Szymon Kaczmarek

Patnerzy spektaklu

Autor: Szymon Kaczmarek - Cylia - spektakl dla dzieci - plakat- Szkoła Baletowa Anny Niedźwiedź

Autor: Szymon Kaczmarek

Szmaragd - Cylia - balet dla dzieci -Szkoła Baletowa Anny Niedźwiedź

Szmaragd – proj. Karolina Kowalska

Szafir - Cylia - spektakl dla dzieci - Szkoła Baletowa Anny Niedźwiedź

Szafir – proj. Karolina Kowalska

Amorek - Cylia - spektakl dla dzieci - Szkoła Baletowa Anny Niedźwiedź

Amorek – proj. Karolina Kowalska

Cylia - spektakl dla dzieci - Szkoła Baletowa Anny Niedźwiedź

Cylia – proj. Karolina Kowalska