Posłuchajcie! Zaczynamy. Kiedy bajka się skończy, będziemy wiedzieli więcej, niż wiemy teraz(…)
J. Ch. Andersen, Królowa śniegu

 

Królowa Śniegu. Dla europejskich odbiorców – historia klasyczna. Doskonały przykład literackiej ilustracji odwiecznego konfliktu dobra ze złem. Opowieść interesująca, bo wyjątkowo plastyczna i przejmująco opowiedziana. Przynależność do kanonu literatury dziecięcej, często powodowała strywializowane jej treści. Co jednak jeśli potraktować ją jako uniwersalną opowieść o wartościach ważnych zarówno dla najmłodszych i najstarszych widzów ?

Poznańscy twórcy postanowili to zrobić. W ujęciu reżyser spektaklu Królowa Śniegu, Anny Niedźwiedź i kompozytora muzyki Gabriela Kaczmarka, opowieść o wiecznym zimnie zyskuje nowe, baletowo-akrobatyczno-operowe, życie. To zgoła inna narracja. Podatna na (re)interpretację, pojemna, ponadczasowa. Z werwą i siłą, bo opowiedziana artystycznym ruchem i wyrazistą muzyką.

Twórcy nie boją się zabawy groteską i żonglerki kulturowymi toposami. Powołują do życia nowe postaci, nadają komicznego sznytu znanym już bohaterom. Odważnie decydują się na przeniesienie narracyjnych akcentów, ale jednocześnie precyzyjnie aplikują punkty kulminacyjne i klasyczne katharsis. Dzięki takim zabiegom do głosu dochodzą pomijane w codziennych interpretacjach wątki narracyjne. Następuje sprawna renowacja andersenowskiej prozy.

Gerda przestaje być infantylną figurą, a jej motywacje zyskują na głębi i uniwersalności. Doświadczony widz z pewnością dopatrzy się w niej cech dziewiętnastowiecznego flanera, który niestrudzenie wędruje po magicznym świecie, podczas, gdy cel owej podróży staje się drugorzędny. Inne oblicze zyska także Królowa Śniegu. Twórcy spektaklu dalecy są bowiem od aksjologicznej przemocy i chętnie otwierają postaci na osobowościowe metamorfozy. Oczy widzów skierowane zostaną także na pierwotną więź człowieka z naturą, która z pobocznego, niemalże niewyczuwalnego wątku w pisanej Królowej Śniegu, staje się jedną z najważniejszych zasad kompozycyjnych spektaklu.

Widzowie widowiska Królowa Śniegu, mogą się zatem spodziewać wielopoziomowej narracji, w której każdy odbiorca, niezależnie od wieku, znajdzie interpretacyjną satysfakcję. Stanie się tak również ze względu na wizualną część spektaklu, której rozmach wzmocni epicki charakter opowieści, dostarczając publiczności wielu estetycznych wrażeń.

W przedstawieniu udział wezmą zawodowi wykonawcy i nie mniej profesjonalnie przygotowani uczniowie Niepublicznej Szkoły Sztuki Tańca, Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź oraz Szkoły Artystyczno-Akrobatycznej.

 

Muzykę do spektaklu skomponował Gabriel Kaczmarek, wykonywana będzie przez Sinfoniettę Polonię pod batutą Cheung Chau. Pomysłodawcą i reżyserem spektaklu jest Anna Niedźwiedź.

Produkcja: Szkoła Baletowa Anny Niedźwiedź i Teatr Wielki w Poznaniu.

 

Najbliższe terminy spektakli:
Premiera:
22 marca 2016 r. godz. 18:00
23 marca 2016 r. godz. 11:00 i 18:00
Czas trwania spektaklu – 2 godziny 20 min w tym jedna przerwa.

Pomysł i reżyseria: Anna Niedźwiedź
Muzyka: Gabriel Kaczmarek
Choreografia:
Viktor Davydiuk, Przemysław Grządziela, Magdalena Kossakowska, Sandra Napierała, Anna Niedźwiedź, Iwona Ratajczak, Karolina Sierant, Wiera Szymańska, Beata Wrzosek-Dopierała
Kostiumy:
Projekt: Natalia Kołodziej, Anna Niedźwiedź
Wykonanie: Grażyna Bittner, Anna Najdek
Projekt i realizacja lalek Gerda i Kaj: Olga Ryl-Krystianowska
Scenografia: Max Rosen, Sławomir Wrembel
Realizacja: pracownie Teatru Wielkiego w Poznaniu
Kierownik sceny: Dariusz Michalski
Reżyseria świateł: Marek Rydian
Orkiestra: Sinfonietta Polonia pod batutą Cheung Chau
Przygotowanie charakteryzacji: Anna Hampelska
Przygotowujący solistów śpiewaków: Donata Hoppel
Przygotowujący chór: Michał Sergiusz Mierzejewski
Konsultant ds. akrobatyki: Tomasz Rodak
Plakat: Ryszard Kaja

WYKONAWCY:

Królowa Śniegu – Eliza Kierepka / Renata Dobkowska
Gerda – Olga Ryl-Krystianowska
Kaj – Magdalena Pawelec
Głos Gerdy – Jessica Musielska (Jenna Mori)
Głos Kaja – Józef Biegański
Wrona – Marcin Herman
Zbójnik i Anioł – Viktor Davydiuk
Diabły, Zbójcy, Śnieżni – Krystian Augustin, Gento Joshimoto, Oleg Stankov, Viktor Davydiuk
Ochmistrzyni i Anioł – Karolina Sierant
Troll i Bałwanek – Przemysław Grządziela
Wróżka Kwiatów i Laponka – Magdalena Stefaniak
Szepczący Królowej- Magdalena Stefaniak, Tomasz Raczkiewicz
Leśna Pieśniarka, Zbójniczka i Eskimoska – Izabela Tarasiuk
Zimorodek i Księżniczka – Maria Kielan-Łopatin
Służka Królowej i Mot-mot – Lidia Zwolińska
Mieszkaniec – Łukasz Banach
Sowa – Dobrochna Figuła
Renifer – Andrzej Płatek
Nieznajomy – Adam Niedźwiedź
Ismandu – Łukasz Świrk, Krzysztof Hubert
 
Uczniowie:
Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź,
Niepublicznej Szkoły Sztuki Tańca w Poznaniu,
Szkoły Artystyczno-Akrobatycznej,
Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego
 
oraz chór Cantanti

Poznaj postacie spektaklu




 
Królowa Śniegu – opowieść Gerdy

Pierwszy zwiastun spektaklu:

 

Krolowa sniegu - balet dla dzieci - plakat - Ryszard Kaja Autor: Ryszard Kaja

 
Sprzedaż biletów prowadzi Teatr Wielki w Poznaniu.

Bilety do nabycia w kasach Teatru Wielkiego w Poznaniu także on-line.

Uprzejmie informujemy, że po kilku dniach od uruchomienia sprzedaży z początkiem stycznia wszystkie bilety na parter, I i II piętro zostały wyprzedane. Sprzedaż biletów na III balkon prowadzi wyłącznie kasa Teatru.

Link do strony spektaklu na stronach Teatru Wielkiego znajduje się tutaj.

Polecamy również prenumeratę Biuletynu, który zawiera także informacje na temat zbliżających się wydarzeń.

 

Patronat honorowy

Projekt współfinansowany ze środków budżetu Miasta Poznania oraz Samorządu Województwa Wielkopolskiego

 
Jacek Jaśkowiak
Prezydent Miasta Poznania

Marek Woźniak
Marszałek Województwa Wielkopolskiego

Patronat medialny

Współpraca redakcyjna

Ogień

Ogień – proj. Natalia Kołodziej

Mot-mot

Mot-mot – proj. Natalia Kołodziej

Leśna pieśniarka

Leśna pieśniarka – proj. Natalia Kołodziej

Diabeł

Diabeł – proj. Natalia Kołodziej